Know-Body

Tomasz Drewicz – „Know-body”
instalacja malarska (płyty Kappa, pręty gwintowane, drewno, farba akrylowa)
projekt zrealizowany na festiwalu Survival 2009 – 25-28 czerwiec 2009)
wym. instalacji – 460cm x 395cm x 100cm

Tomasz Drewicz - Know-Body 2

Instalacja składa się z 42 płyt. Płyty są ustawione równolegle do ściany niczym puzzle nachodząc na siebie bokami po 5cm z każdej strony. Są jednak w różnym stopniu oddalone od ściany zatem nie tworzą jednolitej płaszczyzny. Na płyty zrzucony zostaje graficzny wizerunek profilu twarzy. Patrząc z jednego miejsca, (ustawiając się na wprost płyt oddalony o około 5m) wizerunek składa się w całość.  Złudzenie dwuwymiarowej płaszczyzny jest widoczne tylko z tego jednego punktu. W każdym innym miejscu sali ekspozycyjnej płyty a razem z nimi zrzucony wizerunek „rozjeżdżają się” ukazując faktyczną trójwymiarowość instalacji. Instalacja jest usztywniana drewnianym żebrowaniem

Tomasz Drewicz - Know-Body 3

W pracy tej podejmuję zagadnienia związane z szeroko rozumianą ekranologią, postrzeganiem rzeczywistości oraz funkcjonowaniem jednostki we współczesnym „świecie ekranów”. Ekran jest narzędziem, które daje szansę (jak również stwarza niebezpieczeństwo) na przedstawienie w tym, co widzialne tego, co nieobecne… (pozwala przedstawić w rzeczywistości faktycznie istniejącej „rzeczywistość potencjalną”). Medializacja bycia prowadzi do zanikania bycia faktycznego i rozpowszechniania bycia poprzez medium ekranu, niezależnie od tego czy będzie to ekran telewizora, komputerowego monitora, czy też ekranik telefonu komórkowego. Następuje stopniowe budowanie nowych form reprezentacji bytu i jego przeniesienia do przestrzeni ekranu. Ucieczka od własnej cielesności/materialności… sami bowiem stajemy się informacją, a w rezultacie stajemy się medium.

Tomasz Drewicz - Know-Body 4

 „Jego monumentalny, modułowy obraz otwarcie igrał z percepcją, układając się w raz mniej, raz bardziej czytelny portret everymana. Podniesiony przez autora wątek zwielokrotniania obrazu, nawarstwiania i kopiowania, ujawnił się szczególnie wyraziście w zderzeniu z potężną połacią ogołacanych i niszczejących przez dekady ścian.”

Fragment z tekstu: „Nie tkwić w dniu ani w miejscu… O SURVIVALU 7” Michał Bieniek i Anna Kołodziejczyk – kuratorzy główni festiwalu